Naši práci vidíte každý den

A budeme v ní pokračovat

V MHD jako doma

Zlevníme roční šalinkartu na 2 500 Kč

Všichni Brňané si budou moct roční předplatní jízdenku MHD pořídit už za 2 500 Kč, namísto dnešních 4 750 Kč. Proč?

  • Chceme lidem nabídnout atraktivní způsob cestování po městě, tak aby k běžným cestám v rámci Brna nepotřebovali používat auto.
  • Chceme snížit množství aut v ulicích a přispět tak k plynulosti provozu. Není přece nutné popojíždět ucpanými ulicemi, když město nabídne komfortní a levnou veřejnou dopravu.
  • Chceme snížit znečištění vzduchu v ulicích, vždyť na řadě míst v Brně jsou kvůli silné dopravě pravidelně překračovány hygienické limity a ohrožováno zdraví obyvatel.

Komu se to vyplatí?

Navržená cena 2 500 Kč za základní celoroční jízdenku je stanovena tak, aby se vyplatilo pořídit si šalinkartu i těm Brňanům, kteří jezdí hromadnou dopravou jen jednou týdně. To je dostatečně atraktivní na to, aby si službu dopravního podniku předplatili i ti, kteří veřejnou dopravou jezdí jen příležitostně. Za cestu do práce (příp. do kina, do divadla, za sportem či zábavou) a zpět zaplatí dnes Brňan bez šalinkarty 2 x 25 Kč. Pojede-li tedy každý týden jednou, utratí ročně 2 600 korun. Roční předplatní jízdenka za 2 500 korun se mu tedy vyplatí a může ji navíc používat k cestování i častěji. Ti, kteří dnes mají slevu na jízdném, tedy studenti a důchodci, by ji měli nadále ve stejné procentuální výši z ceny základní jízdenky.

Martin Ander, předseda klubu zastupitelů za Stranu zelených k tomu říká:
„Není to předvolební populismus, přicházíme s racionálním návrhem, jak účinně řešit řadu problémů, kterými Brno trpí. Ať už jde o katastrofálně znečištěné ovzduší, ulice zacpané auty nebo potíže s parkováním. Roční šalinkartou jen za dva a půl tisíce chceme motivovat více Brňanů, aby používali k cestám po městě MHD místo auta.“

MHD která se Brňákům vyplatí

Kde jsme se inspirovali?

Náš návrh není primitivním populismem, vychází ze zkušeností Vídně či estonského Tallinnu.

Ve Vídni prosadili zelení od května 2012 snížení ceny roční předplatní jízdenky z 449 euro na symbolických 365 euro, tedy v průměru 1 euro na den. Jednorázová jízdenka přitom ve Vídni stojí 2,20 euro. Po snížení ceny roční jízdenky se počet zákazníků vídeňského dopravního podniku s roční předplatní jízdenkou postupně zvedl o více než 50 %.

V estonském hlavním městě Tallinnu zavedli v roce 2013 bezplatnou veřejnou dopravu pro všechny úředně přihlášené obyvatele města s cílem motivovat lidi k používání veřejné dopravy a snížit tak množství aut v ulicích. S opatřením jsou spokojeni. Za první čtvrtletí 2013 uváděli snížení počtu aut na hlavních komunikacích o 15%. Snížené tržby postupně kompenzují zvýšenými daňovými příjmy za nově přihlášené obyvatele. Podrobnosti najdete například ZDE.

Jak je to spočítané?

Navrhujeme, aby na pořízení roční šalinkarty dostane občan účelově vázaný příspěvek od města ve výši 2 250 Kč, tak aby příjmy dopravního podniku z tržeb za prodané jízdenky zůstaly minimálně zachovány. Brňan tak ze svého zaplatí 2500 Kč. Vzhledem k tomu, že mezi Brňany je zhruba 100 tisíc předplatních jízdenek, lze očekávat že město bude muset na takový program vyčlenit v rozpočtu cca 180 milionů korun (na pokrytí nového příspěvku 170 milionů, na nezbytné související posílení spojů dalších 10 milionů).

Za každého trvale přihlášeného občana však město dostává od státu ročně zhruba 16-18 tisíc korun z daňových výnosů. Pokud se tedy byť jen čtvrtina ze 40 tisíc lidí, kteří v Brně bydlí, ale nemají tu registrován trvalý pobyt, přihlásí, dostane město do rozpočtu dalších 160 – 180 milionů korun navíc. Zároveň lze počítat i s tím, že výrazně výhodnější cena roční předplatní jízdenky přivede dopravnímu podniku i nové zákazníky, kterým se dosud koupě drahé roční šalinkarty nevyplatila. Tento tred potvrzuje zavedení levnější MHD ve Vídni. Nárůst tržeb díky novým zákazníkům odhadujeme na 20 milionů korun.

Přestože tedy půjde o razantní snížení ceny jízdného, dá se realisticky očekávat, že opatření bude mít neutrální dopad na rozpočet města.

banner-Tabulka-MHD

Motivace k přihlášení trvalého pobytu v Brně

Zavedením levnější šalinkarty chceme dát lidem motivaci přihlásit si trvalé bydliště v Brně. Oficiální odhady hovoří až o 40 tisících lidí, kteří v Brně trvale žijí, ale oficiální bydliště mají jinde. Přitom důvodem jsou většinou poměrně snadno překonatelné administrativní překážky.

Zlevnění šalinkaret pomůže i řidičům

Zlevnění šalinkaret mohou ocenit i řidiči. Pokud bude MHD atraktivní, budou ji Brňané častěji využívat a ulice nebudou tak ucpané auty. Také potřeba míst ke krátkodobému parkování v centru města klesne. Chodníky tak nebudou muset být zaskládané parkujícími automobily a všem se bude po městě lépe pohybovat.

Nebyla by lepší MHD zdarma?

V poslední době se často diskutuje také o tom, zda nenabídnout cestování v MHD úplně zdarma a pro všechny. Přestože je to nápad, který by posílil výhody návrhu popisovaného výše (méně aut v ulicích, méně smogu atd.) pro Brno aktuálně není tento nápad reálně proveditelný. Propad tržeb dopravního podniku by se pohyboval ve výši 1 miliardy korun. S ním by však muselo jít ruku v ruce ještě další navýšení provozních nákladů, protože stávající vozový park dopravního podniku by nebyl schopen nápor nových zákazníků zvládnout bez posílení. Odhadujeme, že by to bylo dalších 60 milionů z městské pokladny navíc. Přitom úspory, které by mohly být s opatřením spojeny (zrušení nákladů na tisk a distribuci jízdenek, přepravní kontrolu apod.) dosahují v brněnském dopravním podniku roční výše zhruba 62 milionů korun. Jiné příjmy by takové opatření přímo nevytvořilo (motivačí prvek k příhlášení trvalého pobytu by nebyl k dispozici), takže by si vyžádalo z městského rozpočtu 1 miliardu korun navíc, což v současnosti není reálné zajistit, jedině za cenu zrušení jiných služeb, které město svým občanům poskytuje.

Jak to technicky provést?

Je samozřejmé, že o konkrétní podobě zavedení levnější předplatní jízdenky pro Brňany, bude muset být po volbách vedena podrobná debata, právní i technická. Koneckonců nejinak tomu bylo i ve Vídni. Ale příkladů, kdy česká města dávají svým občanům příspěvky na určité služby je kolem nás celá řada. Třeba ve Strakonicích dostávají příspěvek 5000 Kč nově narození občané města, v řadě obcí mají občané plošný nárok na zlevněné plavenky či vstupenky do divadla, ve středočeském kraji mají místní slevu na dopravu do školy v rámci kraje. A tak bychom mohli pokračovat. Sleduje-li totiž město svým opatřením legitimní cíle, například zmiňované snížení počtu aut v ulicích a zlepšení stavu ovzduší, pak má na jeho zavedení právo.

Další zlepšení, která v brněnské MHD prosadíme

  • Posílíme spoje na místech a v časech, kde se ukazuje, že je to potřeba. Zlepšíme jejich návaznosti, aby se zkrátil čas, který potřebujete na cestu.
  • Zachováme cestování zdarma pro doprovod dětí do tří let a seniory nad 70 let. Zvedneme hranici pro bezplatnou přepravu dětí na 7 let.
  • Odstraníme zbytečné bariéry – zvýšíme podíl nízkopodlažních vozů a zastávek se zvýšenou nástupní hranou.
  • Budeme pokračovat ve vybavování zastávek elektronickými tabulemi s informacemi o nejbližších spojích. Doplníme na tabule informace o nízkopodlažnosti přijíždějících spojů.
  • Budeme pokračovat v úpravách přestupních uzlů, aby se zkrátily přestupní vzdálenosti mezi zastávkami (Mendlovo náměstí, Malinovského náměstí, Údolní x Úvoz ad.).
  • Zavedeme další vyhrazené jízdní pruhy pro vozidla MHD tam, kde často zbytečně stojí v dopravních zácpách.
  • Budeme klást důraz na zajištění čistoty ve vozidlech MHD.
  • Budeme rozšiřovat možnosti elektronických plateb za jízdenky (jednorázové i předplatní).
  • Urychlíme dostavbu tramvajových tratí především do bohunického kampusu a na Kamechy.
  • Výrazně snížíme znečištění ovzduší z autobusů pomocí technických opatření jako jsou moderní filtry výfukových plynů nebo změna pohonu na plyn či elektřinu.
  • Budeme prosazovat posílení elektromobility v brněnské MHD.